Tuesday 31 October 2017

Insentivaksjeopsjoner 422 ( B )


Beskatning av ansatteopsjonsopsjoner 2017-01-26 Nøkkelpersoner i et selskap mottar ofte aksjeopsjoner som en del av kompensasjonspakken. Medarbeideropsjoner gir arbeidstaker rett, men ikke forpliktelse, å kjøpe aksjer i selskapet til en fast pris på en bestemt dato eller i et angitt tidsintervall. Når opsjonene er gitt, er det vanligvis restriksjoner når de kan utøves eller når det ervervede aksjene kan selges eller det kan være risiko for fortabelse av det oppkjøpte aksjene til arbeidstakeren tilfredsstiller visse forhold, som for eksempel arbeid for arbeidsgiveren et visst antall år. Når alle restriksjoner eller risikoen for fortabelse blir fjernet, er alternativene eller det oppkjøpte aksjene sies å være opptjent. noe som betyr at arbeidstakeren har en uigenkaldelig rett til eiendommen. Hvordan alternativene blir beskattet, avhenger av hvilken type opsjoner de har, om det var rabatt når opsjonene ble gitt, og tidsintervaller mellom opsjonsfrist, utøvelsesdato og aksjesalgsdato. En ulempe med å kompensere ansatte med aksjeopsjoner i stedet for med begrenset lager, er imidlertid at opsjoner kan miste betydelig verdi før de blir opptjent. Begrenset lager. på den annen side vil alltid ha noen verdi med mindre virksomheten blir økonomisk insolvent. Det er tre nøkkelhendelser for å kompensere en ansatt med opsjoner: Aksjeopsjonen er tildelt, da arbeidstakeren betaler opsjonsprisen for å motta bevilgningen eller mottar den som en fordel for ansettelse, må arbeidstakerne ha muligheten for en bestemt periode inntil den kan utøves, når den ansatte mottar aksjen, så selger den ansatte aksjen, og forskjellen mellom provenuet fra salget og kostnaden ved å anskaffe aksjeopsjoner er de ansatte. Skatterett skiller mellom lovbestemte alternativer. som må overholde IRC 421-424. og inkluderer incentivopties (ISO) og opsjoner kjøpt under en ESPP-ansattskapital, og ikke-statutory alternativer. som ikke kvalifiserer i henhold til disse forskriftene, men er i stedet underlagt den mindre gunstige skattebehandlingen av IRC 83. Lovbestemte opsjoner Lovbestemte opsjoner mottar fortrinnsrett skattemessig behandling. Dersom visse innehaveregler følges, påløper ansatte ikke regelmessig skatteplikt enten når opsjonen er gitt eller når den utøves, og eventuelle gevinster behandles som gevinster i stedet for som vanlig inntekt. Imidlertid dersom opsjonsalternativene utøves, så spres opsjonen. som er lik utøvd aksjekurs minus opsjonsprisen, må rapporteres som positiv tilpasning til alternativ minimumskatt (AMT) dersom den holdes utover utgangen av skatteåret. AMT-ansvar må ikke rapporteres dersom aksjene selges før utgangen av skatteåret, da det da skal rapporteres som skattepliktig inntekt under det vanlige skattesystemet. Alternativ Spread Fair Markedsverdi av aksjen når utøvet opsjonspris AMT Justeringseksempel Din arbeidsgiver gir deg et incentiv opsjonsopsjon for å kjøpe 100 aksjer av aksjemarkedet til sin rettferdige markedsverdi (FMV) på 9 a aksje: 1 år senere utøver du opsjonen når aksjene FMV er 14 en andel 2 år senere, når aksjene FMV er 16 en andel. Dine rettigheter til aksjen blir berørt. Følgelig blir din AMT-justering, rapportert på Form 6251, økt med 1600 900 700. ISO er generelt beskattet når den kjøpte aksjen er solgt. ISOs blir ikke beskattet når de blir gitt eller når de utøves. For at ISOs skal kvalifiseres i henhold til skattebestemmelsene som lovbestemte opsjoner, må de kunne utøves innen 10 år fra tildelingsdagen, og opsjonsprisen må minst svare til markedsverdien av aksjen når den tildeles. Hvis den samlede rettferdige markedsverdien av aksjen som kan oppkjøpes ved å utøve ISOs når øvelsesbegrensningen er fjernet for den første tiden i løpet av et skatteår, overstiger 100.000, blir overskuddet behandlet som ikke-statuterte aksjeopsjoner. Hvis arbeidstakerne forlater selskapet, må ISO utøves innen 3 måneder etter ansettelsesavslutning, og inntektene blir beskattet som ikke-statlige aksjeopsjoner. For å bli behandlet som ISOs, må følgende krav være oppfylt: ISOs må gis i henhold til en plan vedtatt av aksjeselskapet og godkjennes av aksjonærer totalt antall aksjer og de ansatte som kan få opsjonene må spesifiseres, planen må godkjennes av aksjeeiere innen 12 måneder, enten før eller etter datoen slik en plan er vedtatt, må opsjonene gis innen 10 år fra den tidligere av enten planenes vedtak eller godkjenningsdato, alternativene må utøves innen 10 år fra tildelingstidspunktet, opsjonsprisen kan ikke være mindre enn den rettferdige markedsverdien av aksjen når det tildeles opsjonene, kan ikke overføres, bortsett fra på grunn av dødsfallet, kan opsjonene bare utøves av arbeidstakerens ansatt ved bevilgningstidspunktet, kan ikke eie mer enn 10 av totalt til sammen stemmerett av alle klasser av lager av arbeidsgiverkorporasjonen, eller av dets overordnede eller datterselskap. Alternativinnehaveren skal motta kopi B av skjema 3921, utøvelse av et incentivaksjonsalternativ i henhold til § 422 (b) fra selskapet når ISO utøves, og viser følgende opplysninger: dato for tildelingsdato for utøvelseskurs per aksje, rettferdig markedsverdi per aksje på utøvelsesdato Antall aksjer ervervet når opsjon ble utøvd. Kopi A av skjema 3921 går til IRS. Informasjonen i dette skjemaet skal brukes til å beregne gevinst når aksjene selges eller for å beregne AMT-justeringen, hvis det er aktuelt. Regler for holdbarhetsperiode En langsiktig gevinst eller tap kan kun påberopes på aksjen dersom aksjene ble holdt i minst 2 år etter at ISO ble gitt og minst 1 år etter utøvelsen av opsjonen. Disse holdingsperioden reglene anses tilfredsstillende dersom et tidligere salg var motivert for å overholde krav til interessekonflikter. Dersom holdbarhetsprøven ikke ble oppfylt, blir gevinsten på aksjesalg behandlet som ordinær lønnsinntekt som er lik opsjonsspread: Ordinær lønnsinntektsopsjon Utøvelsespris Alternativ Tilskudd Pris Skattegrunnlaget for aksjen økes med noe beløp det ble behandlet som lønn. Eksempel Holding Periode Regler 12. mars, År 1: Din arbeidsgiver gir deg en ISO for å kjøpe 100 aksjer på lager ved sin FMV på 10 per aksje. 6. januar, år 2: Du benytter opsjonen når aksjene FMV var 12 per aksje. 26. januar, år 3: Du selger aksjen for 15 aksjer. Selv om du hadde aksjen i mer enn ett år, holdt du ikke den i minst 2 år fra opsjonsdato. I salget skal du rapportere forskjellen mellom opsjonsprisen på 10 per aksje og utøvelseskursen på 12 per aksje som lønn resten er gevinsten: Salgspris (15 100 aksjer): Ansatte Aksjekjøpsplaner Ansattes lager Kjøpsplaner (ESPP) er skrevet aksjeeier godkjente planer hvor ansatte får opsjoner til å kjøpe aksjer i arbeidsgiverlaget eller dets morselskap eller datterselskap. For å bli behandlet i henhold til lovbestemte opsjonsregler: Ingen valg kan gis til enhver medarbeider som eier mer enn 5 av stemmeberettigelsen til arbeidsgiverlaget eller av arbeidsgiverens forelder eller datterselskap. Alle heltidsansatte må inkluderes med unntak av de med mindre enn 2 års ansettelse, deltidsarbeid eller sesongarbeidere. Planen må være ikke-diskriminerende, men mengden aksjer som en ansatt kan kjøpe kan være basert på ansattes kompensasjon. Ingen ansatt har rett til å kjøpe mer enn 25.000 aksjer per år basert på aksjekursen når opsjonen er gitt. Optieprisen kan ikke være mindre enn 85 av det laveste av: den virkelige markedsverdien av aksjen når opsjonen er gitt, eller markedsverdien av aksjen når opsjonen utøves. Alternativet må utøves innen 27 måneder fra tildelingstidspunktet, eller 5 år dersom opsjonsprisen er basert på markedsverdien av aksjen når opsjonen er gitt. Arbeidsgiveren må være ansatt kontinuerlig fra opsjonsfristen til 3 måneder før utøvelsen. Hvis arbeidstaker kjøpte opsjonen til en lavere pris enn den virkelige markedsverdien av aksjen på tilskuddsdagen, blir rabattbeløpet, som ikke kan overstige 15, behandlet som ordinær lønnsinntekt. Aksjekjøp under en ESPP er underlagt samme holdbarhetsregler som for ISOs. Skatt må ikke betales før aksjene er solgt, og gevinsten minus beløpet behandlet som lønn, behandles som gevinst. Hvis aksjene selges med tap, så er det et kapitalstap. Dersom holdingsperioder ikke er oppfylt, innregner medarbeider ordinær inntekt etter hvert som det laveste av salget fortløper eller den fair markedsverdi ved ansattes død minus opsjonsprisen eller aksjens rettmessige markedsverdi når opsjonen ble gitt minus opsjonen pris. Dersom arbeidstaker utnytter et opsjon gitt under en ESPP, skal han motta skjema 3922, overføring av aksje ervervet gjennom en ansatt aksjekjøpsplan i henhold til § 423 (c) etter utgangen av skatteåret. ESPP Eksempel Du betaler 10 per aksje for et alternativ til å kjøpe 1000 aksjer i aksjemarkedet når markedsverdien av aksjen var 11. Et år senere utøver du opsjonen når markedsverdien av aksjen var 15.000. 2 år senere selger du aksjen for 20.000. Siden du kjøpte opsjonen med en rabatt på 11 10 1 per aksje, blir 1000 av gevinsten din behandlet som lønn i løpet av opsjonsoppkjøpet, resten blir behandlet som en langsiktig kapitalgevinst på 20 000 11 000 9000 i årets år lager salg. Men hvis du ikke hadde tilfredsstilt holdbarhetsreglene, ville 15 000 10 000 1000 4000 bli behandlet som lønn, og den langsiktige kapitalgevinsten vil bare være 20 000 15 000 5000. Ikke-statlige aksjeopsjoner Ikke-statlige aksjeopsjoner (også uvalide aksjeopsjoner) er underlagt mindre gunstig skattemessig behandling under IRC 83. og kan under visse omstendigheter betraktes som ikke-kvalifisert utsatt kompensasjon i henhold til § 409A dersom utøvelseskursen er mindre enn den underliggende aksjeverdien når opsjonen er gitt. Dersom aksjeopsjonen har en rimelig realiserbar markedsverdi, så: Ordinær lønnsinntekt (Fair Market Value Option Option Price Paid) Antall aksjer En ikke-statutær opsjon har en lett tilgjengelig markedsverdi hvis: opsjonen er overførbar kan alternativet være utøves når det er gitt det, er det ingen betingelser eller restriksjoner som vil påvirke denne rettferdige markedsverdi, og verdien av opsjonsrettigheten er lett å finne ut. I de fleste tilfeller vil et opsjon ikke ha en lett tilgjengelig markedsverdi, med mindre det handles på en offentlig utveksling, og siden ansattes opsjoner aldri handles på offentlige børser, vil de nesten aldri ha en lett tilgjengelig markedsverdi. Opptjente opsjoner uten en fastslått FMV beskattes som ordinær inntekt i året som opsjonen utøves: Ordinær lønnsinntekt (utøvelsespris opsjonskurs) Antall aksjer Hvis aksjen ikke er inntjent, blir inntekten utsatt til året som lager vester. I opptjeningsåret er gevinster beskattet som ordinær lønnsinntekt som er lik verdien av aksjen fra inntjeningsdagen minus beløpet betalt, selv om skattebetaleren holder på aksjen. Ordinær lønnsinntekt (Stock FMV på Optjeningsdato Alternativ Pris Betalt) Antall aksjer Ordinær lønnsinntekt er underlagt både inntekts - og ansettelsesskatt. Gevinsten som rapporteres som lønnsinntekt legges til skattegrunnlaget for aksjen: Skattegrunnlag for aksjeopsjon Prisbetalt gevinst Rapportert som inntekt Etterpå, når aksjene selges, behandles gevinster eller tap som gevinst eller tap: Kapitalforhøyelse eller tap av aksjekjøp Opptjening Skattegrunnlag av aksjer Ikke-statuterte aksjeopsjoner kan gis i tillegg til opsjonsopsjoner. I motsetning til ISOs er det ingen begrensning på antall ikke-statuterte aksjeopsjoner som kan gis siden de ikke mottar gunstig skattebehandling. Personvernspolicy For thismatter Cookies brukes til å tilpasse innhold og annonser, for å gi sosiale medier funksjoner og for å analysere trafikk. Informasjon er også delt om bruken av dette nettstedet med våre sosiale medier, annonsering og analysepartnere. Detaljer, inkludert opsjonsalternativer, er gitt i personvernreglene. Send epost til thismatter for forslag og kommentarer. Vær sikker på at du inkluderer ordene ingen spam i emnet. Hvis du ikke inkluderer ordene, blir e-posten slettet automatisk. Informasjon er gitt som det er og utelukkende for utdanning, ikke for handelsformål eller faglig rådgivning. Opphavsretts kopi 1982 - 2017 av William C. Spaulding GoogleEmployee-fordeler for den betingede arbeidsstyrken (Portfolio 399) ALDEN J. BIANCHI Alden J. Bianchi, B. S. Worcester Polytechnic Institute (1974) J. D. Suffolk Law School (1978) LL. M. Georgetown Law Center (1979) LL. M. (skatt), Boston University School of Law (1984) Ansattefordeler Komiteen for American Bar Association Skatteavdeling Massachusetts Bar (1978), Illinois og District of Columbia Bars (1979). INNHOLDSFORTEGNELSE I. Arbeids klassifisering og den betingede arbeidsstyrken 1. Fremveksten av den betingede arbeidsstyrken B. Oversikt over arbeidstakerklassifisering C. Kontingentarbeidere og alternative sysselsettingsarrangementer 1. Uavhengige entreprenører 2. Leide ansatte 3. Anropsansatte Dager arbeidstakere 4. TempsAgency Midlertidige ansatte 5. Kontraktstjenester Firm 6. Faglige arbeidsgiverorganisasjoner (PEOs) 10. Kontraktsansatte og tekniske arbeidstakere 11. Mesterleverandørarrangementer 13. Deltid, sesongmessige og midlertidige ansatte D. Måling av omfanget og omfanget av den betingede arbeidsstyrken 2 . Institutt for arbeidsrådgivende råd 3. 1999 EBRI-studien 4. 2000 GAO-studien E. Kommende regulatoriske utfordringer II. Sysselsetting Status - Felles lov Medarbeider v. Uavhengig Entreprenør A. Grunnleggende Konsepter 1. Definisjonen av Medarbeider 2. Felles Juridisk Byrå Test 3. Økonomisk Realitetstest 4. Hybrid Test B. Koden og Multi-Factor Test 1. Inntektsregler 87-41 - Tjuefaktorer 2. Retningslinjer for IRS-opplæring 3. Unntak i kode III. Dekning av betingede arbeidstakere under arbeidspensjonsplaner A. Deltakerrettigheter under ERISA vs Skattekvalifisering under Kode B. Skattekvalifisering - Pensjon, fortjenestefordeling og Stock Bonus Plans 1. Konsekvenser av Inkludert Uavhengige Entreprenører a. Behandling av plandekning b. Forsikringsagenten tilfeller c. Allstate NOA Settlement d. Privat brevregulering 9546018 - Omklassifisert arbeidstaker 2. Konsekvenser av å ekskludere en dekket ansatt 3. Microsoft-saken b. Statsretten c. Den niende krets d. Saksøkerklassen e. Forliket 4. Retroaktiv omklassifisering av arbeidere a. 1999 Uutløst TAM b. 2000 Uutløst TAM c. De uløste problemene 5. Utelukkelse av ikke-kvalifiserte arbeidsklasser a. Saker som utløser en privat rett til handling (1) Crouch v. Mo-Kan jernarbeidere velferdsfond (2) Renda v. Adam Medrum og Anderson Co. b. Senere saker - Ingen privat rett til handling (1) Abraham v. Exxon Corp. (2) Capital Cities ABC, Inc. v. Ratcliff (3) Clark v. EI DuPont de Nemours Co. (4) Bronk v. Mountain States Telefon Telegraph , Inc. (5) Trombetta v. Cragin Federal Bank for Sparing Arbeidstakers Eierskapsplan C. Skattebeskyttede Annuitetsarrangementer D. Ikke-kvalifiserte Planer for Utsatt Kompensasjon E. Velferds - og Fringe Benefit Planer 1. Konsernets livsforsikring Kjøpt for Ansatte (79) 2. Beløp mottatt i henhold til ulykkes - og helseplaner (105) og bidrag fra arbeidsgiver til ulykkes - og helseplaner (106) a. Forsikrede Planer b. Selvforsikrede planer 3. Kafeteriaplaner (125) 4. Opplæringshjelpeprogrammer (127) 5. Vedlikeholdsprogrammer (129) 6. Adoptionshjelpeprogrammer (137) 7. Frivillige Ansatte Mottakerforeninger 8. Ikke-seksjon 6039D Fringe Benefits med Nondiscrimination Standards a. (Qualified) Achievement Awards - 74 (c) og 274 (j) b. Arbeidsvirksomhetsdrift - 132 (e) (2) c. Kvalifiserte ansatterabatter - 132 (a) (2) d. Ingen ekstra kostnadstjenester - 132 (b) e. Kvalifiserte undervisningsreduksjonsprogrammer - 117 (d) f. Athletic Facilities - 132 (j) (4) 9. Ikke-seksjon 6039D Fringe Benefits uten Nondiscrimination Standards a. (Ikke-kvalifisert) Achievement Awards - 74 (c) og 274 (j) b. De minimis Fringe Benefits - 132 (a) (4) c. Måltider og innkvartering møblert for arbeidsgiverens bekvemmelighet - 119 d. Flytte kostnader refusjoner - 132 (a) (6) e. Transportfordeler - 132 (a) (5) f. Arbeidsbetingelser Fringe Benefits - 132 (a) (3) IV. Spesielle plandekningsproblemer og - problemer A. Leide ansatte 2. Antecedents of the Leased Employee Rules - The Kiddie and Garland Cases a. Utviklingen av 414 (n) c. Inntektsordning 75-41 d. Evolving Standard (1) Burrey mot Pacific Gas og Electric Co. (2) Wolf v. Coca Cola Company e. Planlegge utarbeidelse av problemer 3. Tidsavbruddsklausuler B. Faglige arbeidsgiverorganisasjoner 1. Felles lovdoktin for samarbeidsforhold 2. TAM 199918056 3. PEO-industrien og medarbeidere 4. PEOer og (lovbestemte) leide ansatte 5. PEO Vedlikehold av arbeidstakerplaner b. Mottakere Plan C. Etterbehandlingsrådgivningen Conundrum D. Den ulykkelige flere arbeidsgiveres velferdsarrangement E. Ansatte i partnerskap og LLCs 1. Sysselsettingsstatus for LLC-medlemmer 2. Skattekvalifiserte planer og kontant - eller utsatt ordninger 3. Velferd og frynsegoder Fordeler F. Deltid, sesongmessige og midlertidige ansatte 1. Indirekte alder og servicekrav 2. Telling av timer vs. Forløpt tid G. Kontraktsansatte Tekniske arbeidstakere H. Ansattehjelpsplaner for joint ventures V. Dekning av betingede arbeidstakere under lagerbasert og incentivplaner A. Ikke-statuterende aksjeopsjoner B. Incentive Stock Options Under Kode 422 C. Seksjon 423 Planer VI. ERISA Fiduciary Standards and Contingent Workers A. The Time WarnerDOL Litigation B. Andre Manglende Klassifisering Saker Under ERISA Alle Bloomberg BNA-avhandlinger er tilgjengelige i stående rekkefølge, noe som sikrer at du alltid vil motta den nyeste utgaven av boka eller tillegg av tittelen du har bestilt fra Bloomberg BNAs bokavdeling. Så snart et nytt tillegg eller utgave er publisert (vanligvis årlig) for en tittel du tidligere har kjøpt og bedt om å bli satt på stående ordre, send det til deg for å se gjennom 30 dager uten forpliktelse. I løpet av denne perioden kan du enten (a) ære fakturaen og motta en 5 rabatt (i tillegg til eventuelle andre rabatter du kan kvalifisere for) av den nåværende prisen for oppdateringen, pluss frakt og håndtering eller (b) returnere bok (er), i så fall vil fakturaen bli kansellert ved mottak av boken / bokene. Ring oss for en forhåndsbetalt UPS-etikett for retur. Det er så enkelt og enkelt som det. Viktigst, stående ordrer betyr at du aldri trenger å bekymre deg for aktualiteten til informasjonen du stole på. Og du kan når som helst avslutte stående bestillinger ved å kontakte oss på 1.800.960.1220 eller ved å sende en mail til booksbna. Sett meg på stående rekkefølge til en rabatt på listeprisen for alle fremtidige oppdateringer, i tillegg til eventuelle andre rabatter jeg kan kvalifisere for. (Retur innen 30 dager.) Informer meg når oppdateringer er tilgjengelige (Ingen stående ordre vil bli opprettet). Denne Bloomberg BNA-rapporten er tilgjengelig i stående rekkefølge, som sikrer at du alle vil motta den nyeste utgaven. Denne rapporten oppdateres årlig, og vi sender deg den siste utgaven når den er publisert. Ved å registrere deg for bestående bestilling, trenger du aldri å bekymre deg for aktualiteten til den informasjonen du trenger. Og du kan når som helst avbryte stående bestillinger ved å kontakte oss på 1.800.372.1033, alternativ 5, eller ved å sende oss en mail til researchbna. Legg meg på stående ordre Gi meg beskjed når nye utgivelser er tilgjengelige (ingen stående ordre vil bli opprettet) HALFÅRSRESULTATER HALFÅRSRESULTATER FOR 26 VEKENE AVSLUTT 30 OKTOBER 2016 EN ROBUST BUSINESS MODEL LEVERING RESULTATER Conviviality Plc (Conviviality, Company, eller Group), Storbritannias ledende uavhengige grossist og distributør av alkohol og impuls som betjener forbrukerne gjennom sine franchiseforretninger og gjennom gjestfrihet og mattjeneste, kunngjør resultatet i 26 uker til 30. oktober 2016 (H1 FY16: 27 uker til 1. november 2015) . Konsernets finansielle høydepunkter 183160160160160160 Inntekter opp 211 til 163782.5m (H1 FY16: 163252.0m) 183160160160160160 Bruttomargin opp 2,5 poeng til 12,5 (H1 FY16: 10,0) 183160160160160160 Resultat før skatt opp 285 til 1637,4m (H1 FY16: tap 1634,0m) 183160160160160160 Justert EBITDA 1 opp 252 til 16322,9m (H1 FY16: 1636,5m) 183160160160160160 Justert resultat før skatt 2 opp 295 til 16315,4m (H1 FY16: 1633,9m) 183160160160160160 Justert fullt utvannet EPS 3 opp 142 til 9,2 pence (H1 FY16: 3.8 pence) 183160160160160160 Fri kontantstrøm 4 forbedret 18 til en utgang på 1639.2m (H1 FY16: utstrømning på 16311.2m) 183160160160160160 Netto gjeld på 163138,4m er 1,2 under pro forma netto gjeld 5 1. november 2015 av 163140.1m 183160160160160160 Utnyttelse er komfortabelt under Justert EBITDA-banktilsyn på 2,50x ved 2,19x 183160160160160160 Midlertidig utbytte på 100 til 4,2 pence (H1 FY16: foreløpig utbytte 2,1 pence), som for tiden forventes å utgjøre omtrent en tredjedel av det forventede hele året divi dend 183160160160160160 Salg 4.4 over tilsvarende tidligere periode 6 med hver forretningsenhet handelsbrønn 183160160160160160 Fullført komplementær oppkjøp av Bibendum PLB Group 183160160160160160 Vellykket integrering av strategiske oppkjøp i forkant av plan og på sporet for å levere oppgitte synergier på 1636m i FY17 183160160160160160 Styrket Plc Board med avtaler av Jennifer Laing, Mark Aylwin og David Robinson 183160160160160160 Antall utsalgssteder som ble servert i perioden økte med 1,5 og salg per utgang vokste 3,8 183160160160160160 Antall Bibendum kunder som kjøper alle produktkategorier har økt 100 (H1 FY17 10 H1 FY16 5) 183160160160160160 Inntatt i en toårig leveringsavtale med Palmer og Harvey for å gi lavere volum øl, vin og brennevin, som igjen vil gi konsernet tobakk Conviviality Direct Highlights 183160160160160160 5,2 økning i omsetning sammenlignet med tilsvarende periode 6 160 183160160160160160 1,5 økning i outle ts levert 183160160160160160 3,8 økning i omsetning per uttak Konvivialitet Detaljhandel Høydepunkter 183160160160160160 2,5 økning i omsetning i forhold til tilsvarende tidligere periode 6 160 183160160160160160 Franchisetaker liknende for 7 salgssalg ned 1,7 (H1 FY16: ned 1,7) 183160160160160160 Franchiseemargin opp 1,8 Konvivialitetshandel Høydepunkter 183160160160160160 5,1 økning i salg sammenlignet med tilsvarende periode 6 160 183160160160160160 47 økning i arrangementer salg 183160160160160160 Utnevnt agenter for en rekke viktige merker inkludert Santa Rita og Luis Felipe Edwards 183160160160160160 6,1 økning i konsernsalg i november og desember 183160160160160160 2,1 økning i detaljhandel som for eksempel 7 salg for de 6 ukene som ble avsluttet 1. januar 2017, sa Diana Hunter, konsernsjef for konvivialitet: Disse sterke resultatene viser vår konkurransefortrinn, den brede kundebasen vi har utviklet og den robuste karakteren Conviviality som Storbritannias ledende drikker eng esaler, distributør og løsningsleverandør til våre kunder. Vi har omstrukturert for å skape tre forretningsenheter Conviviality Direct, Conviviality Retail og Conviviality Trading. Hver gir våre kunder og franchisetakere uovertruffen rekkevidde, ekspert service og råd for å møte kundenes behov, samtidig som våre leverandører gir uovertruffen tilgang til ruter til markedet på tvers av begge på og av handel. De nylige oppkjøpene har ført til at Conviviality er godt posisjonert i sitt marked med en robust forretningsmodell som gir unik posisjonering for sine leverandører og kunder. Vi er også glade for å rapportere at konsernet fortsetter å handle i tråd med forventningene for hele året. Det vil bli presentert for analytikere på FTI Consulting (200 Aldersgate, EC1A 4HD) kontor klokken 09:30 i dag 30. januar 2017. 1 Justert EBITDA beregnes som resultat før skatt på 1637.434.000 (H1 FY16: tap på 1634.023.000), og legger tilbake netto rente på 1632.643.000 (H1 FY16: 163346000), avskrivninger på 1632.299.000 (H1 FY16: 1631 , 311 000), amortisering på 1636 255 000 (H1 FY16: 163650 000), eksepsjonelle poster på 1633 699 000 (H1 FY16: 1637 344 000) og aksjebaserte betalingskostnader160 på 1631 259 000 (H1 FY16: 163766 000) og justering for virkelig verdi bevegelser på valutaderivater 163673,000 (H1 FY16: (163122,000)). De siste 12 månedene justert EBITDA brukt i løftestangsberegningen for bankkontrakter er en rullende siste 12 måneders EBITDA inkludert resultatene fra alle nåværende enheter dersom de var en del av konsernet for hele 12 måneder. 2 Justert resultat før skatt beregnes som resultat før skatt på 1637.434.000 (H1 FY16: tap på 1634.023.000), og legger tilbake avskrivninger på immaterielle eiendeler opprettet ved oppkjøp av Matthew Clark, Peppermint og Bibendum PLB på 1635.014.000 (H1 FY16: 163412000), eksepsjonelle poster på 1633.669.000 (H1 FY16: 1637.344.000) og justering for virkelig verdiendringer på valutaderivater på 163673,000 (H1 FY16: 163122000)). 3 Justert fullt utvannet resultat per aksje tar hensyn til utvanningseffekten av aksjeopsjoner. Forskjellen mellom det grunnleggende og utvannede gjennomsnittlige antall aksjer representerer utvannende effekt av aksjeopsjoner. Note 15 avstemmer det veide gjennomsnittlige antall aksjer til utvannet vektet gjennomsnittlig antall aksjer. 4 Fri kontantstrøm på 1639.282.000 (H1 FY16: 16311.155.000) beregnes som EBITDA 16322.885.000 (H1 FY16: 1636.515.000) minus bevegelseskapitalbevegelser (16315.631.000) (H1 FY16: 16313.873.000) ), skatteinnbetalinger 1635.083.000 (H1 FY16: 163958.000), netto kapitalutgifter 1638.799.000 (H1 FY16: 1632.671.000) og rentebetalinger 1632.654.000 (H1 FY16: 163168,000). 5 Proforma ytelsesforanstaltninger gjenoppretter forrige periode for å inkludere virkningen av oppkjøp, inkludert Matthew Clark, Bibendum PLB Group og Peppermint Events, og gjelder for ulike tiltak, inkludert netto gjeld, salg, arbeidskapital. 6 Referanser til tilsvarende tidligere periode og år på år i forsiden av denne rapporten er på proforma basis. 7 Likesom prestasjonsmålinger justerer forrige periode på 27 uker til 26 uker for å sammenligne med den nåværende perioden på 26 uker. Som i likhet med ytelsesmålinger, tilpasses også effekten av engangsmessige handelsforstyrrelser i begge perioder. 8 Korrigert resultat etter skatt beregnes som justert resultat før skatt med fradrag av en skattekostnad beregnet ved marginalskattesatsen. Jeg er fornøyd med konsernets trading i løpet av første halvår, mens jeg også fullfører oppkjøpet av Bibendum PLB Group, som gir virksomheten et komplementært proposisjon og styrker vår ledende posisjon ytterligere både i On-Trade og som en sentrum for fortreffelighet for vin. Konsernet er nå strukturert i tre forretningsenheter: Conviviality Direct, som betjener On-Trade gjennom sine Matthew Clark - og Bibendum-proposisjoner Conviviality Retail, som serverer Off-Trade, som fokuserer på sin Franchisee-modell og strategiske partnerskap og Conviviality Trading, og gir merkevareagentskapskunnskap og sourcing til leverandører og til flere og uavhengige forhandlere. De nylige oppkjøpene og den nye strukturen resulterer i at Conviviality er godt posisjonert i sitt marked med en robust forretningsmodell som gir en unik posisjonering med både leverandører og kunder. Vi har styrket ledelsen med følgende nøkkelavtaler: 183160160160160160 Mark Aylwin ble med i virksomheten i januar 2016 og ble senere utnevnt som administrerende direktør Conviviality Direct 183160160160160160 James Lousada ble med i virksomheten i juni 2016 som administrerende direktør Conviviality Trading 183160160160160160 David Robinson ble med i virksomheten i juli 2016 som administrerende direktør Conviviality Retail og 183160160160160160 Nigel Basey ble med i virksomheten i mars 2016 som Group Logistics Director, og sørget for at alle Convivialitys kunder nyter godt av vår omfattende logistikkfunksjon. Videre har vi lagt til erfaring med Plc-styret med utnevnelse av Mark Aylwin og David Robinson som administrerende direktører og tillegg av Jennifer Laing som vår fjerde uavhengige, ikke-administrerende direktør. Integrasjonen av Matthew Clark og Bibendum PLB Group fortsetter å utvikle seg godt, og vi forblir på forhånd. Viktig er at vi er på rette spor for å levere våre synergier, og teamene jobber godt sammen på tvers av hele virksomheten. På vegne av styret vil jeg takke alle som jobber i vår virksomhet for deres lidenskap, engasjement og kundefokus som har gjort det mulig å levere våre oppkjøp til plan, samtidig som vi leverer underliggende vekst på tvers av virksomheten. Reflektere konsernets fremgang Jeg er glad for å kunngjøre en 100 økning i delårsresultatet til 4,2 pence per aksje, som for tiden forventes å utgjøre omtrent en tredjedel av forventet totalutbytte. 30. januar 2017 HOVEDSELSKAPSBERETNING Konvivialitetsgruppe Oversikt Som følge av oppkjøp av Matthew Clark og Bibendum PLB er vi nå i en virkelig uovertruffen posisjon. Over hele Storbritannia har vi tilgang til over 25 000 restauranter, hoteller, barer over 700 Franchise-butikker rundt 400 uavhengige spesialister og arrangementer, og vi serverer store flere supermarkeder tegning fra over 10 000 alkohol SKUer som er samlet fra spesialister og merkeeiere. Samlede konsernets ureviderte proformainntekter for inneværende regnskapsår er nå over 1631,5 milliarder kroner understreker vår betydelige skala og nå over drikkevareindustrien. Vi er det eneste selskapet i vår bransje som har kompetansenes spenning, markedsføring, merkevarebygging, merchandising, logistikk, leverandørstyring, kjøp og teknisk med uovertruffen skala og rekkevidde over On-Trade og Off-Trades. Når vi kobler sammen alle disse områdene i vår virksomhet og utnytter våre ferdigheter og talent bedre, flytter vi oss fra å være ikke bare grossist og distributør, men også en løsningsleverandør ved å gi tilgang til alle disse ressursene til våre kunder da de står overfor kompleksiteten og operasjonelle utfordringer på deres markedsplass. Vårt strategiske mål er å være drikke - og impuls-sektorene som leder uavhengig grossist, distributør og løsningsleverandør til hotell, restauranter, barer, arrangementer og butikker ved å være den mest kyndige og inspirerende partner for våre kunder. I 2016 innfører vi en ny organisasjonsstruktur og ledergruppe med dannelsen av våre tre forretningsenheter Conviviality Retail ledet av David Robinson, Conviviality Direct ledet av Mark Aylwin og Conviviality Trading ledet av James Lousada. Denne unikt koblede forretningsmodellen har blitt målrettet utformet for å gjøre oss sterkere og mer motstandsdyktige, og for å gi infrastrukturen en uovertruffen kundeservice i dag, med mulighet til å skalere enkelt når vi driver fremtidig vekst. Hver forretningsenhet står overfor kunden med full sikkerhetskopiering av vår gruppesupportfunksjon som hjelper til med å tilfredsstille behovene til hver forretningsenhet i kjerneområdene Finans, Human Resource og kritisk i Supply Chain and Logistics, et sentralt ryggrad og stadig mer differensierende element i konkurransefortrinn for vår virksomhet. Vi har svært målrettet senket vårt tyngdepunkt for å styrke vårt folk nærmest kunden og gi den støtten som kreves av konsernet, å være fleksibel og effektiv. Vi tror at vår vilje til å sikre våre kunder og leverandører lykkes, vil fortsette å styrke vår markedsledende stilling ytterligere. Markedet fortsetter å være fullt av utfordringer og muligheter, og vi har nå den beste plattformen for å kunne dra nytte av. Vi spenner over hele markedet over hele Storbritannia, og vi er best egnet til å se trender som starter i festivaler og cocktailbarer, på tvers av butikklokalet, og vi, mer enn noen bedrifter, kan gi tilgang til markedet for å hjelpe våre leverandører til å plassere sine produkter på riktig måte og for å hjelpe våre kunder å vite hva som kommer til å appellere til sine forbrukere. Vi blir raskt det eneste stoppet for enhver kunde som selger alkohol eller enhver leverandør som ønsker å nå de riktige forbrukerne. På grunn av oppkjøp av Matthew Clark den 7. oktober 2015 ble Peppermint 31. desember 2015 og Bibendum PLB Group 20. mai 2016, kombinert med sterk organisk vekst, 211 til 163782,5m (H1 FY16: 163252,0m og justert EBITDA 1 økte 252 Justert resultat før skatt 2 økte med 295 til 16315,4m (H1 FY16: 1633,9m) og fullt utvannet justert resultat per aksje 3 økte 142 til 9,2 pence (H1 FY16: 3,8 pence). Netto gjeld pr. 30. oktober 2016 var 163138,4m (1. mai 2016: 16386.1m) som gjenspeiler ny gjeld på 16330,0m for å finansiere oppkjøpet av Bibendum PLB Group i kombinasjon med en sesongmessig økning i netto arbeidskapital. Netto gjeld var 1631,7m under proforma netto gjeld 5 1. november 2015 og innflytelse 30. oktober 2016 var komfortabelt under bankloven på 2,50x justert EBITDA 1 på 2,19x. Høydepunkter for forretningsenhet: Vi har gjort gode fremskritt med integrasjonen av Matthew Clark og Bibendum PLB Group og er foran Vi har sett godt salg s vekst fra begge proposisjoner, med første halvoms salg opp 5,2 over tilsvarende periode 6 til 163515.2m. Antall utsalgssteder som ble betjent i perioden økte med 1,5 og salget per uttak vokste 3,8, hvilket viser styrken av vårt forslag til både eksisterende og nye kunder.160 Antall Bibendum kunder som kjøper alle produktkategorier har økt 100 (H1 FY17 10 H1 FY16 5). Conviviality Direct vil fortsette å betjene sine kunder gjennom de differensierte forslagene til Matthew Clark og Bibendum. Men med integrasjonen av Bibendum er det en betydelig mulighet for våre kunder å velge mellom over 10 000 SKUer alkohol fra Gruppesortimentet, slik at de kan redusere kompleksitet av forsyning og muliggjør Conviviality Direct til å være en one-stop-shop for sine kunder. Detaljert analyse har blitt gjennomført for å vurdere kjøpene av de 25.000 utsalgene som serveres av Conviviality Direct, og kun 3 av disse utsalgssteder har dupliserte utvalg, og derved indikerer en betydelig vekstmulighet for både Mathew Clark og Bibendum for å støtte våre kunder videre. 1.769 kunder handler nå via den digitale plattformen, en økning på 34 år fra år 6. Vi har opprettet et konsernvindukjøpsteam for å sikre at våre leverandørpartnere får fordel av tilgang til den utvidede gruppen, slik at våre kunder får nytte av kompetansen til å kjøpe team og det forbedrede valget av vin både i kvalitet og verdi. I halvåret var det totale omsetningen på 2,5 som reflekterer antall nye butikker innført i konsernet, og at noen av butikkene som ble tatt inn i konsernet i mars, vil bli konvertert og pusset opp i andre halvår, noe som fører til ytterligere forventet vekst. 10 eksisterende franchisetakere åpnet 11 flere butikker i første halvår, og totalt 12 franchisetakere søker aktivt å vokse med virksomheten. Tiltrekke ny kvalitet Franchisetakere er nøkkelen til vår plan med 8 nye franchisetakere som ble med oss ​​i perioden. Franchisemargin for perioden forbedret 1,8, og vi var glade for å tildele 224 Franchisetakere 920.180 aksjer under vår Franchiseeinventive Plan. Butikkrørledningen fortsetter å bygge, men fokuset vil alltid være på kvalitetskontrakter i motsetning til mengden, og dermed det noe lavere antall butikkåpninger sammenlignet med den foregående halvdelen. I perioden 19 ble det åpnet butikker, inkludert en ny Wine Rack i Tattenham Corner, Epsom. Den 5. desember 2016 ble 15 næringsmiddelforretninger av høy kvalitet kjøpt fra næringsmiddeloperatøren KMD, og ​​disse butikkene blir gradvis konvertert til Bargain Booze Select Convenience i andre halvdel og vil senere bli Franchised. Oppussingsprogrammet fortsetter å vise sterke resultater med gjennomsnittlig 5,8 vekst etter oppussing. Leveringsavtalen med Palmer og Harvey inngått i oktober 2016 gir en sterk indikasjon på kompetanse innen drikkevareindustrien gjennom vår evne til å betjene en bredere gruppe kunder og partnere. Forholdet med Palmer og Harvey virker bra, og vi vurderer at det er videre potensial fremover. Conviviality Retail fortsetter å utvikle markedsstrategier for å vinne i lokalsamfunnet, og utnytte sin betydelige styrke i sosiale medier. Facebook-tilhenger overstiger nå 100 000 som gjør at virksomheten kan kommunisere med sine kunder effektivt og med et bredt spekter av mekanikk. Prissippepolitikken for Conviviality Retail er å være hver dag for lav pris. Gjennomsnittlig i vårt off-lisensområde har vi opprettholdt konkurranseevnen til tross for den sterke diskonteringen i markedet. Verdien og konsistent prising er viktig for våre kunder, og de setter pris på gjennomsiktigheten i vår prisstrategi, noe som igjen øker kundeloyaliteten.160 Differensiering av forslaget fra våre konkurrenter har vært en vellykket del av vår Retail-strategi og vil fortsette å være så.160 Eksempelvis lanserte vi nylig vapingkategorien til 150 butikker med salg per uke med våpenprodukter opp 61 i deltakende butikker, i gjennomsnitt 163140 per uke per butikk. 160Vaping er en økende trend som kunder bytter fra tobakk til alternative løsninger.160 Franchisetakere har tatt imot forslaget, det er en kategori som komplementerer til et ikke-lisensforslag og Franchisetakere drar nytte av den forbedrede marginen som disse produktene gir. Conviviality Trading, som har som mål å være Storbritannias ledende drikkevareforetak, samler PLB, Instil og Catalyst Brands, tre spesialiserte merkevarevirksomhetsbedrifter, hver med betydelig kompetanse i sine respektive kategorier. Dette området av virksomheten representerer ikke bare store leverandører og merkevarer som et byrå, men er også en konsolidator av vinleverandører som forvalter vinforsyningen til Off-Trade, og selger mer enn 9 millioner 9 liter tilfeller av vin per år til britisk detaljhandel handel, inkludert high street-forhandlere, spesialister og supermarkeder.160 Conviviality Trading har betydelige evner i forbrukerinnsikt, sourcing, rekkevidde og tilbud som kan gi betydelig verdi til sine kunder ved å redusere kompleksiteten til vinkategorien i store flere nasjonale kjeder. Etter etableringen av denne forretningsenheten har vi allerede sett nye strategiske forhold etablert. I januar 2017 overførte to av de største chilenske vinprodusentene sin Off-Trade-virksomhet til Conviviality: Santa Rita, med merkevarer som Santa Rita, Vina Carmen og Sur Andino, er den ledende chilenske vinprodusenten på hjemmemarkedet med 31 markedsandeler og er den tredje største vinegruppen i eksportmarkedet og nest største i premiumvinkategorien og Luis Felipe Edwards, en privateide vingruppe grunnlagt i 1976 av Luis Felipe Edwards Senior, med merker som Luis Felipe Edwards, Dona Bernada, Marea og Cien . Virksomheten er fokusert tungt på eksport og mindre på hjemmemarkedet. I tillegg til byråsvirksomheten er Conviviality Trading også ansvarlig for utvikling og vekst av en hendelsesvirksomhet, inkludert Peppermint og Wondering Wine Co, som begge er spesialister på utendørsarrangementer og festivaler.160 Salget økte med 47 i tilsvarende periode 6. Målet for utendørsvirksomheten (kjent som tredje plass) er å skape one stop-shop-løsninger for arrangementseierne å inkludere full bar og food service management samt ATM drift og Click and Collect. Klikk og samle i forbindelse med Bargain Booze ble utprøvd for første gang i 2016 på Isle of Wight Festival og deretter på Bestival. Videre vokser Elastic, vårt merkevareaktiveringsbyrå, som gir aktivering og merkevarebyggingskompetanse til mange av Convivialitys merkevarebaserte forsyningssagssalg, sterk vekst. Elastic har signert med 8 nye merkevareleverandører i tillegg til den beholdte virksomheten til Diageo, LVMH, ABInBev, som sementerer vår posisjonering som en av Storbritannias ledende byråer. Med større omfang av konsernet er det potensial til å realisere lavere kostnader gjennom kjøp og distribusjon og forbedret organisatorisk effektivitet. En klar integrasjonsplan er etablert for å sikre at fordelene med både Matthew Clark og Bibendum PLB oppkjøp oppnås.160 Ved å anskaffe de to virksomheten i relativt nær hverandre har vi vært i stand til å forenkle integrasjonsprosessen, særlig innen logistikk og IT .160 Nøkkelfordelingsområdene er detaljerte som følger: To viktige arbeidsprogrammer har blitt gjennomført, for det første tilpasning av Kjøpsvilkår fra Matthew Clark-oppkjøpet av Conviviality Retail, og den påfølgende oppkjøpet av Bibendum PLB.160. For det andre gjennom etableringen av Gruppevinkjøpsteamet i juni 2016 gjennomfører teamet nå detaljert analyse av forsyningsbasen og sortimentet for å sikre at vi ikke bare har det valg som våre kunder og deres forbrukere krever, men også for å maksimere kjøpsskalaen. Logistikk og distribusjon Den utvidede gruppen spenner over 18 depoter og tredjeparts distribusjon via DHL Trade Team.160 I løpet av mai 2016 endret vi rapporteringsstrukturen for alle depotene for å rapportere til Nigel Basey, Group Logistics Director.160 Vi tror det er en klar mulighet til å justere beste praksis og prosess for å drive mer effektive måter å jobbe og levere mellom 1631-1.5million av kostnadsbesparelser til FY18.160 Videre vurderer logistikkfunksjonen nettverket for å sikre at den har kapasitet til å tillate fremtidig vekst.160 Som en Resultatet vil bli gjennomført i resten av regnskapsåret for å forstå potensialet til å konsolidere langsomme bevegelser samt å oppfylle seks dagers leveranser i målstedet.160 Ytterligere oppdateringer på nettverket vil bli gitt i vår helårsresultat. Med oppkjøpet av Bibendum PLB-gruppen har vi besluttet å flytte systemene våre til en plattform over hele gruppen.160 Migrasjonen av Bibendum Wines til JD Edwards-systemet som brukes i Matthew Clark, forventes ferdigstilt i 2017 og vil lette konsolidering av flere back office lag. Conviviality Retail is also implementing JD Edwards which will result in more streamlined processes.160 Once these IT projects are complete we plan to migrate Conviviality Trading to JD Edwards. Conviviality performed well during the Christmas trading period across all of its businesses. Group sales in November and December were 6.1 above the corresponding prior period 6 with each business unit performing well. Retail like for like sales in the 6 weeks ending 1 January 2017 grew 2.1 and Conviviality Retail sales increased 6.9. Conviviality Direct sales increased 6.2 and Conviviality Trading grew 3.1. Our trading is in line with expectations for the full year. We have a proven capability in delivering results whilst managing the integration of acquisitions and delivery of synergies.160 Our teams believe in the potential there is for the business and are working well together to deliver our aims.160 We will continue to invest in our business, supporting our customers and Franchisees and our supplier partners as we build upon our strong foundations. Chief Executive Officer 30 January 2017 Following the acquisitions of Matthew Clark on 7 October 2015, Peppermint on 31 December 2015 and Bibendum PLB Group on 20 May 2016, sales grew 211 to 163782.5m (H1 FY16: 163252.0m) and adjusted EBITDA 1 increased 252 to 16322.9m (H1 FY16: 1636.5m). Profit before tax, amortisation of intangible assets created on the acquisitions of Matthew Clark, Peppermint and Bibendum PLB Group, exceptional items and mark to market adjustments (Adjusted profit before tax) 2 increased by 295 to 16315.4m (H1 FY16: 1633.9m). On the same basis, fully diluted adjusted earnings per share 3 increased 142 to 9.2 pence (H1 FY16: 3.8 pence). The acquisition of Bibendum PLB Group was funded in part by new debt of 16330m which, coupled with a seasonal increase in net working capital increased net debt at 30 October 2016 to 163138.4m (1 May 2016: 16386.1m).160 Net debt was 1631.7m below pro forma 5 net debt at 1 November 2015 and leverage at 30 October 2016 was comfortably below the bank covenant of 2.50x Adjusted EBITDA 1 at 2.19x. Group revenues for the period were 211 ahead of last year at 163782.5m (H1 FY16: 163252.0m) and include revenues from the acquisitions of Matthew Clark, Peppermint and Bibendum PLB Group.160 On a pro forma 5 basis Group revenues are 4.4 above the corresponding prior period 6 160 with each of Convivialitys three business units (Conviviality Direct Conviviality Retail and Conviviality Trading) delivering strong growth. Conviviality Direct generated sales of 163515.2m in the 26 weeks to 30 October 2016 and were 5.2 above the corresponding prior period 7 as both Matthew Clarks and Bibendum Wines sales teams remained focused and worked well together during the acquisition and subsequent integration process.160 The strong sales growth is due to a 1.5 increase in the number of outlets coupled with a 3.8 increase in sales per outlet. Conviviality Retails sales were 2.5 above the corresponding prior period 6 as the benefit of a 14 increase in the average number of stores was offset by lower wholesale sales per store as the strong store growth enjoyed in FY16 resulted in a far less mature store estate.160 In addition, a significant number of the stores joined the franchisee estate in March 2016 and have not yet been rebranded, further restricting wholesale sales. During the period, Conviviality Retails store estate fell by 2.0 to 702 (1 May 2016: 716) and the number of stores owned by multi-site franchisees decreased by 2.2 to 356 (1 May 2016: 364). Franchisee like for like 7 sales were down 1.7 reflecting strong summer 2015 marketing campaigns with higher discounts.160 Franchisee gross margin increased 1.8 such that average Franchisee margin was in line with last year. Conviviality Trading generated sales of 16379.0m in the 26 weeks to 30 October 2016 and were 5.1 above the corresponding prior period 6 due to strong growth in Peppermint, Conviviality Tradings festivals and events business that was acquired on 31 December 2015. Adjusted EBITDA 1 Adjusted EBITDA 1 increased 252 to 16322.9m (H1 FY16: 1636.5m) as the strong sales growth was augmented by a 2.5 point improvement in gross margin.160 This increased gross margin by 16372.4m which was partly offset by a 16356.0m increase in operating costs (excluding exceptional items, depreciation, amortisation, share based payment charges and mark to market adjustments on foreign currency contracts). Gross margin improved to 12.5 (H1 FY16: 10.0) due to a significantly improved sales mix with the mix of higher margin wines increasing from 19 to 34 and low margin tobacco falling from 23 of sales to 8 of sales. Bibendum PLB Group was acquired on 20 May 2016 generating sales of 163135.3m and profit before tax of 1632.7m. Adjusted Profit before Tax 2 Adjusted profit before tax 2 increased 16311.6m as the 16316.4m increase in adjusted EBITDA 1 was offset by higher finance costs, depreciation and amortisation (excluding amortisation of Matthew Clark and Bibendum PLB Group acquisition intangibles).160 Finance costs increased to 1632.7m primarily due to interest on debt acquired to fund the acquisitions of Matthew Clark and Bibendum PLB Group, and the amortisation of banking arrangement fees. Depreciation and amortisation (excluding amortisation of Matthew Clark and Bibendum PLB Group acquisition intangibles) increased 1632.0m due to the acquisitions of Matthew Clark and Bibendum PLB Group coupled with an increase in Conviviality Retail depreciation following investments in the store estate and IT systems since IPO on 2 October 2015. Profit before Tax Profit before tax increased by 16311.4m from a loss of 1634.0m to a profit of 1637.4m. Exceptional items includes the costs of acquiring Bibendum PLB Group and business integration costs.160 Exceptional items have fallen 1633.7m due to the prior period including the costs of acquiring Matthew Clark. The intangible assets created on the acquisitions of Matthew Clark and Bibendum PLB Group total 16373.5m, comprising brands and customer bases and generated an amortisation charge of 1635.0m in the 26 weeks ended 30 October 2016 (H1 FY16 1630.4m). The tax charge of 1631.7m represents tax on Group profit before tax and exceptional items of 1632.1m offset by a tax credit on exceptional items of 1630.4m.160 The effective tax rate on Group profit before tax and exceptional items was 19.0 as disallowable expenses in Matthew Clark were offset by deferred tax movements.160 The tax credit on exceptional items was 160 12 due to disallowable transaction costs on the acquisition of Bibendum PLB Group. Earnings per Share Adjusted profit after tax 8 increased 303 to 16312.5m (H1 FY16: 1633.1m) and the basic weighted average number of shares increased 13 to 129.5m (1 May 2016: 115.3m) following the issue of approximately 15.6m new shares, for cash, to help fund the acquisition of Bibendum PLB Group.160 This resulted in basic adjusted EPS increasing 143 to 9.7 pence (H1 FY16: 4.0 pence). Fully diluted weighted average shares increased 14 to 136m (1 May 2016: 119m) resulting in fully diluted adjusted EPS 3 increasing 142 to 9.2 pence (H1 FY16: 3.8 pence). Cash flow and Funding Free cash flow 4 (adjusted EBITDA plus changes in working capital less capital expenditure, interest and tax) improved 17.9 to an outflow of 1639.2m (H1 FY16: outflow of 16311.2m) as adjusted EBITDA 1 of 16322.9m (H1 FY16: 1636.5m) was offset by an increase in working capital of 16315.8m (H1 FY16: increase of 16313.8m), net capital expenditure of 1638.5m (H1 FY16: 1632.7m), interest payments of 1632.7m (H1 FY16: 1630.2m) and tax payments of 1635.1m (H1 FY16: 1631.0m). Net working capital of 16375m was 160 17 below the pro forma prior year net working capital of 16390m. Capital expenditure includes investments in our Franchisees stores of 1631.8m, our IT systems of 1634.2m, as we implement our systems convergence strategy, and the building of a replacement depot in Shefford with a total investment of 1635.4m of which 1631.9m was incurred in the 26 weeks ended 30 October 2016. The Shefford depot was sold and leased back in December 2016 realising cash proceeds of 1635.7m. Net debt increased from 16386.1m at 1 May 2016 to 163138.4m due to the free cash outflow 4 of 1639.2m, a net cash outflow on the acquisition of Bibendum PLB Group of 16326.4m, exceptional items of 1633.7m and dividend payments of 16312.8m. The consideration for Bibendum PLB Group was 16339.7m which, together with 16318.7m of debt acquired resulted in a total investment of 16358.4m.160 This investment was funded by proceeds from the issue of new ordinary shares of 16332.0m and new term loans of 16310.0m. At 30 October 2016 the Groups net debt comprised 16380.2m of term loans and amounts drawn down under the Groups working capital facilities, less unamortised banking arrangement fees.160 The bank facilities include a leverage and an interest cover covenant.160 The leverage covenant requires debt (excluding any amounts drawn down under Matthew Clarks invoice discounting facility plus any amounts above 16320.0m drawn down under Bibendum PLBs invoice discounting facility) to be less than 2.5 times the last 12 months adjusted EBITDA 1. The interest cover covenant requires adjusted EBITDA 1 to be at least four times net finance charges.160 At the measurement date of 31 October 2016 leverage was 2.19 and interest cover was 11. On 16 January 2017 the Groups banking facilities were restructured to reduce costs and increase flexibility. The new facilities comprise term loans of 163101m and a group wide invoice discounting facility with a maximum draw down of 163130m. The leverage covenant requires the term loans to be less than 2.5 times the last 12 months adjusted EBITDA 1. The interest cover covenant has not changed. Conviviality has a progressive dividend policy and aims to increase dividend cover (based on fully diluted adjusted EPS 3 ) 160 to two times by the year ending April 2020.160 In line with this policy an increase in the interim dividend of 100 to 4.2 pence per share (H1 FY16: 2.1 pence) is declared today for shareholders on the register at close of business on 10 February and will be paid on 10 March 2017. This is currently expected to represent approximately one third of the anticipated total dividend Chief Financial Officer 30 January 2017 INDEPENDENT REVIEW REPORT TO CONVIVIALITY PLC160 Introduction We have been engaged by the company to review the condensed set of financial statements in the half-yearly report for the 26 weeks ended 30 October 2016 which comprises the consolidated income statement, consolidated statement of financial position, consolidated statement of changes in equity, consolidated statement of cash flows and the related explanatory notes.160 We have read the othe r information contained in the half-yearly report and considered whether it contains any apparent misstatements or material inconsistencies with the information in the condensed set of financial statements.160 This report is made solely to the company in accordance with the terms of our engagement.160 Our review has been undertaken so that we might state to the company those matters we are required to state to it in this report and for no other purpose.160 To the fullest extent permitted by law, we do not accept or assume responsibility to anyone other than the company for our review work, for this report, or for the conclusions we have reached.160 Directors responsibilities The half-yearly report is the responsibility of, and has been approved by, the directors.160 The directors are responsible for preparing the half-yearly report in accordance with the AIM Rules.160 The annual financial statements of the group are prepared in accordance with IFRSs as adopted by the EU.160 The condens ed set of financial statements included in this half-yearly report has been prepared in accordance with IAS 34 Interim Financial Reporting as adopted by the EU.160 Our responsibility is to express to the company a conclusion on the condensed set of financial statements in the half-yearly report based on our review.160 Scope of review We conducted our review in accordance with International Standard on Review Engagements (UK and Ireland) 2410 Review of Interim Financial Information Performed by the Independent Auditor of the Entity issued by the Auditing Practices Board for use in the UK.160 A review of interim financial information consists of making enquiries, primarily of persons responsible for financial and accounting matters, and applying analytical and other review procedures.160 A review is substantially less in scope than an audit conducted in accordance with International Standards on Auditing (UK and Ireland) and consequently does not enable us to obtain assurance that we wou ld become aware of all significant matters that might be identified in an audit.160 Accordingly, we do not express an audit opinion.160 Based on our review, nothing has come to our attention that causes us to believe that the condensed set of financial statements in the half-yearly report for the 26 weeks ended 30 October 2016 is not prepared, in all material respects, in accordance with IAS 34 as adopted by the EU and the AIM Rules.160 for and on behalf of KPMG LLP160 Chartered Accountants 160 1 St Peters Square 30 January 2017 NOTES TO THE CONSOLIDATED FINANCIAL STATEMENTS 1.160160160160 General Information The principal activity of Conviviality Plc (the Company) and its subsidiaries (together, the Group or Conviviality) is that of wholesale supply of beers, wines, spirits, tobacco, soft drinks, grocery and confectionery to the UK on trade and off trade markets. The Company is incorporated and domiciled in the United Kingdom. The address of its registered office is: Weston Road, Crewe, Cheshire CW1 6BP. The registered number of the Company is 5592636. The condensed interim financial information presented is for the periods ended 30 October 2016 and 1 November 2015 and the year ended 1 May 2016. The consolidated financial information is presented in sterling, which is also the functional currency of the parent company, and has been rounded to the nearest thousand (163000). The condensed interim financial information shown has been approved for issue on 30 January 2017. The condensed interim financial information shown does not constitute statutory accounts as defined in Section 435 of the Companies Act 2006. The Groups statutory financial statements for the year ended 1 May 2016 have been reported on by the Companys auditor and delivered to the Registrar of Companies. The auditors report on those financial statements was unqualified and did not contain a statement under Section 498 (2) or (3) of the Companies Act 2006. The condensed interim financial information has not been audited. 2.160160160160 Basis of preparation The condensed interim financial statements for the 26 weeks ended 30 October 2016, which are unaudited, have been prepared in accordance with IAS 34 Interim Financial Reporting as adopted by the EU and with those parts of the Companies Act 2006 applicable to companies reporting under IFRS. The Directors have prepared cash flow forecasts for the period until April 2019. Based on these forecasts the Directors confirm that there are sufficient cash reserves to fund the business for the period under review, and believe that the Group is well placed to manage its business risk successfully. In addition to this the group has restructured its bank facilities to reduce costs and increase flexibility. For this reason they continue to adopt the going concern basis in preparing the financial information. The condensed interim financial statements do not include all financial risk management information and disclosures required in the annual financial statements they should be read in conjunction with the Groups financial statements as at 1 May 2016. The Board has considered the principal risk and uncertainties for the remaining half of the financial year and determined that the risks and uncertainties presented in the 2016 Annual Report still remain. The Groups business is seasonal in nature. Historically, the Groups most important trading period in terms of sales, profitability and cash flow has been the Christmas season. 3.160160160160 Accounting policies In preparing these condensed interim financial statements, the Groups accounting policies and judgements and estimates were the same as those applied to the consolidated financial statements as at 1 May 2016, with the exception of a new policy for assets held for sale, and as such should be read in conjunction with those consolidated financial statements. Assets held for sale The Group classifies non-current assets and disposal groups as held for sale if their carrying amount will be recovered principally through a sale transaction rather than through continuing use. To be classified as held for sale, an asset must be available for immediate sale in its present condition subject only to terms that are usual and customary for the sale of such assets, and the sale must be highly probable. Sale is considered to be highly probable when management is committed to a plan to sell an asset and an active programme to locate a buyer and complete the plan has been initiated at a price that is reasonable in relation to its current fair value, and there is an expectation that the sale will be completed within one year from the date of classification. Non-current assets classified as held for sale are carried on the Groups statement of financial position at the lower of their carrying amount and fair value less costs to sell. Property, plant and equipment and intangible assets once classified as held for sale are not depreciated or amortised. 4.160160160160 Segmental Information The Groups activities consist of the wholesale and retail distribution of beers, wines, spirits, tobacco, grocery and confectionery within the United Kingdom to both the On-Trade and Off-Trade market. The Chief Executive officer is considered to be the chief operating decision maker (CODM). Each trading division within Conviviality plc wholesales to businesses that retail alcohol via stores, pubs, bars, restaurants and events. The performance of each division is therefore driven by the UK market for alcohol consumption, which is a single market with a single set of economic characteristics and risks. In addition 90 of the Groups sales are of the same products and the sales process is similar in each division and is serviced by a single supply chain. Consequently, all activities are reported as one segment. To assist with the understanding of performance, however, an analysis of sales are disclosed for each of the trading divisions. This is a new divisional structure which became operational this year. The Remuneration Committee awarded a one off cash bonus of 163288,000160 to Diana Hunter on 13 September 2016 which represents an amount equal to the gross dividends received by Bargain Booze EBT trustees Limited (EBT) (as trustee of the Bargain Booze Share Option Plan 2013) following the IPO of the Company during July 2013.160 The dividends are in respect of the shares held by the EBT that subsequently vested on the date of the IPO. The commercial intent, when the option was granted, was that Diana Hunter would be entitled to receive dividends on such shares from the date of the IPO.160 The dividends were not paid to Diana Hunter as planned and therefore this bonus payment realised the intended objective.160 The Company and the EBT have also entered into a joint share ownership plan with Diana Hunter and Andrew Humphreys which ensures they are both entitled to receive the future dividends payable on the vested share options owned by the EBT pursuant to the Bargain Booze Share Option Plan 2013. Taxation for the period has been calculated by applying the forecast effective tax rate for the financial year ending 30 April 2017. Deferred tax assets relating to share-based payments have been calculated to reflect the number of options outstanding and movement in the share price. Deferred tax liabilities have been recognised relating to the valuation of the Bibendum PLB Group brand and customer base included in intangible assets. In addition deferred tax assets have been recognised on certain acquisition fair value adjustments. A final dividend of 4.2p per ordinary share was declared by the Board of directors at the date of publication of these financial statements. It will be paid on 10 March 2017 to shareholders whose name appears on the register at close of business on 10 February 2017. The interim dividend, amounting to 1637.2 million, has not been recognised as a liability in this interim financial information. It will be recognised in the shareholders equity in the year to 30 April 2017. 9.160160160160 Financial instruments Fair values of financial assets and financial liabilities The carrying values of all the Groups financial assets and financial liabilities approximate to their fair values because of the short-term maturity of these instruments. The fair value of trade receivables and payables is considered to be equal to the carrying values of these items due to their short-term nature. All other financial assets and liabilities are carried at amortised cost. Cash is held with counterparties with a credit rating of A1, A2 and BBB. 10.160 Business combinations Current period business combinations Bibendum PLB Group On 20 May 2016, the Group entered into an agreement to acquire the entire issued share capital of Bibendum PLB Group for a total consideration of 16339.7 million in cash. Bibendum PLB Group is a leading independent wholesaler in the drinks industry specialising in wines and spirits.160 This acquisition is consistent with the Groups ongoing strategy of expanding the Groups wholesaling expertise and entering new markets and channels. The acquisition, together with the current businesses in the Group, creates a unique offering that addresses both the On-Trade and Off-Trade retailers. Significant synergies across buying, distribution, organisational efficiencies and additional revenue generation are expected to be achieved by bringing the businesses together. The following table summarises the consideration paid for Bibendum PLB Group, and the amount of assets acquired and liabilities assumed recognised at the acquisition date. The goodwill arising on acquisition represents the future economic benefits arising from other assets acquired in a business combination that are not individually identified and separately recognised on the acquisition of Bibendum PLB Group these largely relate to synergy and integration benefits. On the acquisition of Bibendum PLB Group, the fair value of assets and liabilities has been assessed and adjustments made as shown in the table above. Within property, plant and equipment and intangible assets a fair value adjustment of 1631.6 million was made to write down assets to their fair value. Within inventories, a fair value adjustment of 1634.2 million was made which represents the adjustment required to bring inventories to their net realisable value. Fair value adjustments of 1630.5 million were made to receivables in relation to non-recoverable debtors of 1631.0 million offset by a 1630.5 million fair value adjustment in relation to forward contracts. Adjustments of 1630.2 million were made to bank balances to convert foreign denominated balances to spot rate. Adjustments of 1630.2 million were made to trade and other payables in respect of conversion to spot rate for foreign denominated balances (1630.3 million) offset by a 1630.1 million holiday pay accrual. A deferred tax liability of 1632.0 million has been recognised on the brand and customer base intangible assets, offset by a deferred tax asset of 1631.3 million on fair value adjustments. From the date of acquisition Bibendum PLB Group has contributed revenue of 163135.3 million and 1632.7 million to profit before tax to the Groups results. Acquisition costs of 1631.5 million have been charged to exceptional costs in the consolidated income statement for the period. Prior period business combinations Matthew Clark (Holdings) Limited On 7 October 2015, the Group entered into an agreement to acquire the entire issued share capital of Matthew Clark (Holdings) Limited for a total consideration of 163199.0 million in cash. Matthew Clark (Holdings) Limited is a leading independent wholesaler in the drinks industry.160 This acquisition is consistent with the Groups ongoing strategy of expanding the Groups wholesaling expertise and entering new markets and channels. The acquisition, together with the current businesses in the Group, creates a unique offering that addresses both the On-Trade and Off-Trade retailers. Significant synergies across buying, distribution, organisational efficiencies and additional revenue generation are expected to be achieved by bringing the businesses together. The following table summarises the consideration paid for Matthew Clark (Holdings) Limited, and the amount of assets acquired and liabilities assumed recognised at the acquisition date. Adjustments made to the fair value of assets acquired include the recognition of the deferred tax liability relating to the intangible asset (16310.1 million), additional provisions and accruals to recognise three onerous contacts that were in place at acquisition (16311.0 million which has been recalculated in this half year review and uplifted by 1635.8 million), additional provisions to recognise that renovation works needed to be carried out at specific depots (1631.0 million) and impairments for property plant and equipment that is impaired at the point of acquisition (1630.9 million). A deferred tax asset of 1631.8 million has been recognised in these interim financial statements relating to the fair value adjustment of onerous contracts. Goodwill has increased by net 1634.0 million as a result of the measurement period adjustments. The comparative balance sheets have been restated to reflect these measurement period adjustments. The goodwill arising on acquisition represents the premium paid to acquire Matthew Clark (Holdings) Limited and the future economic benefits arising from other assets acquired in the business combination that are not individually identified and separately recognised on the acquisition of Matthew Clark (Holdings) Limited these largely relate to synergy and integration benefits. Goodwill has been allocated to the Matthew Clark (Holdings) cash-generating unit (CGU). 160160160160160160 Cost and net book value 160 As at 26 April 2015 160 Acquisitions through business combinations - restated 160 Other acquisitions 160 Other disposals 160 As at 1 May 2016 - restated 160 Acquisitions through business combinations 160 Other acquisitions As at 30 October 2016 12.160 Intangible assets 160Brands and customer base 160 160160160 Cost 160160 160As at 26 April 2015 160160 160Acquired through business combinations 160160 160As at 1 May 2016 160 160160Acquisitions through business combinations 160 160160Transfers from property, plant and equipment 160 160160 As at 30 October 2016 160 160160As at 26 April 2015 160 160160Charge for the period 160 160160As at 1 May 2016 160 160160Charge for the period 160 160160As at 30 October 2016 160 160160Net book value 160160 160As at 30 October 2016 160 160160As at 1 May 2016 13.160 Assets held for sale Matthew Clark have disposed of a warehouse depot under a sale and leaseback arrangement which completed in December 2016. Th e net book value as at 30 October 2016 was 1635.4 million and has been disclosed under assets held for sale. 14.160 Share Capital On 20 May 2016, a further 15,609,757 shares were issued at a value of 1632.05 each in relation to the acquisition of Bibendum PLB Group Limited. The Company entered into additional block listing arrangements with AIM in respect of the notification to AIM of allotments of 250,000 new ordinary shares of 1630.0002 each in the capital of the Company to satisfy the requirement to allot matching shares at the time of purchase of partnership shares for the Bargain Booze Share Incentive Plan. In this regard 47,679 shares were issued during the period. In addition 36,667 shares were issued to a director during the period and a further 2,331,250 free shares were issued under the Franchisee Incentive Plan in the period. 15.160 Earnings per ordinary share Profit(loss) attributable to ordinary shareholders (163000) Basic earnings(loss) per share (pence) Diluted earnings(loss) per share (pence) Basic and diluted earnings per share are calculated by dividing the profit (loss) for the period attributable to equity holders by the weighted average number of shares. Adjusted basic and diluted earnings per share are calculated by dividing the profit after tax but before exceptional items, fair value adjustments on derivative financial instruments and amortisation of intangibles acquired with Matthew Clark and Bibendum PLB Group, by the weighted average number of shares, which is the same as disclosed in the table above. 16.160 Events Occurring After the Reporting Date On 16 January 2017 the Groups receivable financing facilities were restructured to reduce costs and increase flexibility. Under the new agreement the Group can sell any debts owed to Matthew Clark Wholesale Limited, Bibendum PLB Group Limited and Conviviality Retail Limited by its customers who have purchased goods or services. The maximum facility available is 85 of the allowable trade receivables up to 163130m.160 The discount margin for the funding of debts is 1.25.160 There is a non utilisation fee of 0.5 of the available facility payable during the minimum period of the facility being 24 months from the date of the agreement. The agreement terminates in October 2020. An arrangement fee of 163150,000 was incurred and is being amortised over 5 years. The Groups existing senior term and revolving facilities agreement have been revised.160 Term loan A has increased from 16340m to 16351m and Term loan B has increased to 16350m. This information is provided by RNS The company news service from the London Stock Exchange

No comments:

Post a Comment